اخبار فناوریکسب و کار
موضوعات داغ

بیت کوین چیست؟ + تاریخچه

معرفی رمز ارز بیت کوین

حتما نام بیت کوین به گوشتان خورده ولی احتمالا همه چیز درباره آن را ندانید و سوالاتی دارید. امروز در این مقاله تاریخچه بیت کوین را برایتان شرح میدهیم.

تاریخچه بیت کوین

بیت کوین در سال 2008 میلادی توسط شخص یا گروهی ناشناس به عنوان پول دیجیتالی اختراع شد، این رمز ارز از ابتدایی ساده در سال 2008 تا اوج قیمت آن در سال 2017، سرمایه گذاران و جهان را به شدت جذب کرده است. و در یک دهه، قیمتش به طور چشمگیری بالا و پایین داشته است.

بیت کوین در سال 3 ژانویه 2009 میلادی به عنوان یک نرم افزار متن باز قابل منتشر شد.

نام خالق اصلی بیت کوین

پس از گذشت سال ها همچنان هویت خالق این رمز ارز هنوز مشخص نیست اما لیستی از افراد وجود دارد که میتوانند خالق اصلی باشند.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamato)

خالق اصلی هرگز یافت نشد و همین امر باعث شده است بسیاری از مردم تصور کنند که این نام مستعار برای هویت شخص یا گروهی از افراد است که بیت کوین را خلق کرده اند.

خبرنگاران زیادی سعی بر این داشته اند تا هویت این فرد را فاش کنند اما هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو تا امروز نامشخص مانده است.

اگر بخواهیم مشخصات او را برایتان شرح دهیم، مردی 43 ساله ساکن ژاپن که هرگز در میز گرد بیت کوین پستی نداشته است. دیگر نشانه ها مانند املای بریتانیایی واژه (Colour) نشان می دهد که وی جزو کشورهای مشترک المنافع است.

مشارکت ناکاموتو با بیت کوین در سال 2010 به پایان رسید. آخرین مکاتبه ای که کسی با ناکاموتو داشت از طریق ایمیل به یک توسعه دهنده رمزنگاری دیگر بود که در این پیام گفته شده بود که ایشان به کار های دیگر رو آورده است. این کنجکاوی ها به ویژه با افزایش تعداد درخواست کننده ها باعث محبوبیت بیشتر این ارز شده است. در حالی که هویت ناکاموتو به یک شخص یا اشخاص قابل اثبات نسبت داده نشده است، تخمین زده می شود که مقدار بیت کوین تحت کنترل ناکاموتو، حدود 1 میلیون از این ارز باشد.

لیست افرادی که ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشند:

  1. Paul Calder Le Roux

  2. Shinichi Mochizuki
  3. Dorian Nakamoto
  4. Nick Szabo
  5. Elon Musk
  6. Craig Wright

معرفی اشخاص 1 و 2 لیست

Paul Calder Le Roux

یک برنامه نویس بسیار حرفه ای و در عین حال جنایتکاری وحشتناک که ممکن است خالق بیت کوین باشد، این فرد که بیشتر به نام مستعارش یعنی Master Mind ازش یاد می شود پدید آورنده دو نرم افزار محبوب رمز گذاری با نام های E4M و TrueCrypt می باشد.

بیت کوین نیز توسط همین نرم افزار رمز نگاری شده است. پاول لرو یک خلاف کار حرفه ای است که پاسپورت های زیادی دارد. لقب وی در یکی از پاسپورت ها سولوتوشی است که شباهت زیادی به ساتوشی ناکاموتو دارد. این ها فقط قسمتی از سرنخ هایی است که پاول لرو را به ساتوشی ناکاموتو متصل می کند. او همچنین ارتباط نزدیکی با کریگ رایت دارد و دقیقا از زمانی که این فرد در زندان به سر می برد، دارایی های بیت کوین ساتوشی ناکاموتو تغییر نکرده است.

Shinichi Mochizuki

در 17 مه 2013، تد نلسون بیان کرد که ناکاموتو ممکن است ریاضی دان دانشگاه کیوتو، Shinichi Mochizuki، باشد که بیشتر در نظریه اعداد و هندسه کار می کند. مدارک نلسون جزیی بودند زیرا بیشتر مبتنی بر رشته تحصییلی Shinichi بودند. چند روز بعد نلسون به کوارتز گفت که اگر Shinichi ادعای ناکاموتو بودن را رد کند به موسسه خیریه کمک می کند. در 13 جولای، مجله (Age) بیان کرد که نلسون این ادعا را رد کرده است.

معرفی اشخاص 3 و 4 لیست

Dorian Nakamoto

در 6 مارس 2014، نیوزویک (NewsWeek) مقاله ای را توسط McGrath Goodman منتشر کرد که ادعا می کرد دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) خالق اصلی بیت کوین است. گودمن (Goodman) فهمیده بود که ناکاموتو مهندسی است که بر روی یک پروژه دفاعی سری کار می کند. همچنین گودمن بیان کرد که ناکاموتو هویت خود را به عنوان خالق بیت کوین در گفت و گوی رو در رو تایید کرده است و گفته است که “دیگر به آن کار ندارم و این کار به افراد دیگر سپرده شده است و نمی توانم در مورد آن بحث کنم”. اما در مقاله ای دوریان ناکاموتو خالق بیت کوین بودن را رد کرد و بیان کرد که گمان می کرده گودمن در مورد کارهای دفاعی وی سوال می کند و سوال وی را بد متوجه شده است. چند روز بعد در حساب P2P نوشت شد که “من دوریان ناکاموتو” نیستم.

Nick Szabo

در دسامبر 2013، اسکای گری (Skye Grey) بیان کرد که طبق تحقیقات من خالق بیت کوین یک دانشمند رایانه و ارزهای دیجیتال به نام Nick Szabo است. Grey به دنبال الگوریتم های غیر عادی عبارات و کلمات بود و سپس تناسب هر الگو را دریافت و سپس فهمید که Szabo از طرفداران ارز نامتمرکز است که مفهوم بیت گولد (BitGold) را در سال 1998 توسه داده است. در مقاله ای در سال 2011 میلادی Nick نوشت :(من و دوستانم تنها افرادی بودیم که میدانستیم کی ایده بیت کوین را دوست دارد).

معرفی اشخاص 5 و 6 لیست

Elon Musk

Sahil Gupta بیان کرده است که ایلان ماسک خالق بیت کوین است و بیان کرد که سابقه اش در اقتصاد و نرم افزار می تواند دلیل این امر باشد. این مقاله در سال 2017 منتشر شد و توسط ایلان ماسک رد شد.

Craig Wright

در 8 دسامبر 2015، اندی گرینبرگ و برن برانون مقاله ای را منتشر کردند که طبق آن کریگ رایت فردی به شمار میرود که مدعی است خالق بیت کوین است. در روز 8 دسامبر Gizmodo داستانی را منتشر کرد که نشان می دهد هکری وارد ایمیل Craig شده است و فهمیده که ساتوشی ناکاموتو نام مستعار وی و دوستش دیوید کلیمن است که در سال 2013 فوت کرد. Craig حساب آنلاین خود را حذف کرد و چند ماه ناپدید شد و در 2 مه 2016 بیان کرد که وی خالق بیت کوین است.

اما در اخر معلوم نیست خالق حقیقی کیست.

کلام آخر

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید، لطفا در بخش نظرات درباره بیت کوین و ارز دیجیتال برایمان بگویید، تا مقاله های بعدی خدانگهدار.

اگر شما به مطالب راهنمای خرید و معرفی برند علاقمند هستید میتوانید از طریق لینک های زیر مطالبی دیگر از رایج مگ را مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا